آفتاب فردا

جانان من آفتاب فرداست؛عشقم نفس صدای دریاست

آفتاب فردا

جانان من آفتاب فرداست؛عشقم نفس صدای دریاست

سطحی نگری در دین:قسمت دوّم

پنجشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۵۰ ب.ظ


یکی از موارد دیگری که سطحی نگری در دین به حساب می آید،این است که ما به دین و دینداری،به چشم یک موضوع تفنّنی و سلیقه ای نگاه کنیم.یعنی همانطوری که مثلاً یک فرد به ورزش یا موسیقی یا ... علاقه دارد،به دین و دینداری هم علاقه داشته باشد و آن را در کنار سایر علاقه مندی های خود قرار دهد و گاهگاهی به آن بپردازد.در حالیکه مقولهء دین و دینداری،مستقیماً به سرنوشت دنیا و آخرت هر فرد و جامعه ای منتهی می شود؛برخلاف موسیقی یا ورزش و ... که تأثیر مستقیم و تعیین کننده ای بر سرنوشت دنیوی و اخروی انسانها و جوامع ندارد.

مورد دیگر اینکه ما فقط به ظاهر اعمال دینی بپردازیم و از باطن دین و عمق و ژرفای آن،غافل شویم.به عنوان مثال،هرکدام از دستورهای اسلامی مانند نماز،روزه،حجّ،خمس،زکات،امر به معروف،نهی از منکر،تولّا،تبرّا و جهاد،جزو واجبات دین به حساب می آیند،ظاهری دارند و باطنی.اگر قرار باشد که ما این اعمال را انجام دهیم؛امّا از حکمت آنها و مخصوصاً نتیجه ای که باید از انجام آنها،چه در دنیا و چه در آخرت به دست آوریم،غافل باشیم،فایده ای از انجام آنها نصیب ما نخواهد شد.

مورد دیگر اینکه ما با ظنّ و گمان خود،بخواهیم برخی دستورهای دینی را به میل و نظر خودمان تغییر دهیم و یا تحت تأثیر جوّسازی های دیگران،دستورهای دیگری را جایگزین آنها بکنیم.در حالیکه خود خداوند در آموزه های دینی،موارد ثابت و متغیّر را دقیقاً مشخّص کرده و نحوهء به دست آوردن احکام مربوط به هر موضوعی را در هر زمان و مکان بخصوص،اعلام کرده است.پس نباید به بهانهء هماهنگی و همرنگی با پیروان سایر ادیان و یا اکثریّت مردم دنیا و سایر دولتها،از اعتقادات خودمان دست برداریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۵
عبد الله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی